» Recenzje » Wszystkie » Magia I Miecz (90)

Magia I Miecz (90)


wersja do druku

numer: 09/2001


Witam! W tym miesiącu Magia I Miecz wyszła niespodziewanie szybko! Już w pierwszych dniach czerwca szczęśliwcy mogli przeglądać ją w swych domach...

Na okładce widnieje czerwony smok, dość ładnie to wygląda - ma klimat. Obrazek pochodzi z "Vestrivian". Kolor napisów na okładce jest żółty... Na górnym pasku widnieje tytuł jednego z tekstów (a nie opowiadania) - "Homo Mediaevalis", a pod tytułem - "KROK 2". Na okładce została wyliczona dość długa lista przygód. I już w pierwszej został popełniony błąd. Mianowicie jest napisane "Tqajemnice Yellowrock", zamiast "Tajemnice...". Rozumiem, że 'q' jest nad 'a', ale żeby nikt nie sprawdził okładki... Ale skoro korektę robi "Czekoladowy Zajączek" to...

Wstępniak nosi tytuł "Krytykanctwo ponad miarę" i dotyczy krytykowania wydawanych produktów MAG'a i nie tylko. Odnosi się także do recenzentów... Hmm... Jest dość ciekawy i takie widziałbym wstępniaki w MiM'ie... Dotyczy tematu RPG, a także jest w nim aneks dotyczący samego MiM'a.

Och! Znów coś wypadło z MiM'a! To już jest normalne, więc patrzę na kartkę a tam... reklama? Zachęta? "Wygraj wiedźmiński miecz!"... Oj, ja już bym wolał, by nic takiego mi z Magii nie wypadało.

Opowiadanie, czyli "Wspólny Interes" jest ciekawym tekstem osadzonym w realiach fantasy. Tekst jest dość długi, ale czyta się go przyjemnie. Dodatkowo - fabułę da się łatwo przerobić na scenariusz! Naprawdę takie opowiadania są godne zamieszczania.

Przejdźmy więc do Panoramy:

"Byliśmy tam: Fantastykon 2001", to relacja z konwentu. Tym razem (o dziwo) tekst jest wystarczający - wyjawia wszystko, co było na konwencie, lecz brakuje zdjęć. Nie ma ani jednego, mogłoby przecież być (i tu nie chodzi o to, że i tak by było czarno-białe). Po prostu ich brakuje. Recenzje podręczników ("Mumia 2", "Miasto Duchów", "DEADLANDS: Podręcznik Gracza", "DEADLANDS: Córa Zatracenia" i "Koszmar Z Przestworzy") są wreszcie takie, jak być powinny - obiektywne, bez niepotrzebnego zachwycania się. I to mi się podoba. "Wieści" oczywiście są dokładne, rzeczowe i jak najbardziej ciekawe. Nic dodać, nic ująć.

A teraz tradycyjnie trzy Stałe Działy:

"Listy" - tutaj znów mamy tylko opinie czytelników, bez odpowiedzi redakcji, lecz zamieszczone listy nie wymagają takowej. Wszystkie są sensowne i rzeczowe. Taka rubryka bardzo mi się podoba. "MiM(ochodem): Najciekawszy Potwór" - i tutaj bez rewelacji. Ciekawa rubryka, ciekawe pytanie, jeszcze ciekawsze odpowiedzi. Myślę, że ten dział powinien się utrzymywać dopóki zabraknie ciekawych pytań nt. RPG'ów. Nie dość, że jedna strona, nie dość, że znów ta 'XVI Generacja' (śmieszy tylko wybranych, znających ŚM), nie dość, że 'In Memoriam' JEST SŁOWO W SŁOWO z numeru 04/2001 (88) [oprócz W:M, który jest z numeru 05/2001 (89)]... Już wiemy, o co chodzi... Tak, to "Kraina Gobilnów, edycja 4.1"! Jedyny śmieszny tekst to 'Profesja do WFRP: NAUCZYCIEL'. Aż szkoda słów, co do poziomu tej rubryki...

W dziale "Fandom" mamy przedstawienie GGFF, czyli Galicyjskiej Gildii Fanów Fantastyki. Ten dział wydaje mi się potrzebny, gdyż często nawet można nie zdawać sobie sprawy z istniejącego w danym mieście klubu. Także - więcej takich ogłoszeń!

Oczywiście nie mogło zabraknąć Felietonów! Na pierwszy ogień idą "Miejsca Magiczne: Oddech Średniowiecza". Powoli zaczynam się przekonywać co do tego cyklu, co wcale nie znaczy, iż mi się podoba. Jest trochę dużo za krótki i zbyt ogólnikowy. Jeżeli już zabiera się do takiego cyklu, to raczej powinny być to dłuższe. "3xM: Historia Nauczycielką Fantastyki", to dobry tekst z wspaniałego cyklu. Ten akurat jest raczej opisem książki, ale niesie za sobą masę patentów i jest ciekawy! Deser zostawiłem na koniec - prześwietny Post Scriptum przedstawi felieton zatytułowany "Cyberpunk 2001", opowiadający o... A tutaj zostawię niedomówienie, gdyż nie chcę nikomu zepsuć radości z czytania tego felietonu.

Dział, który ostatnio był strasznie mały, a teraz trochę się rozrósł? Almanach! Przejdźmy więc do niego.

Pierwszym artykułem jest zbiór porad, czy też opowiadań znanych MG o prowadzeniu, czyli "O prowadzeniu słów kilka...". Mimo dobrego pomysłu ten tekst nie przekazuje zbyt wiele innym MG. Ma charakter wręcz informacyjny, a więc niezbyt przydatny dla Mistrza Gry chcącego polepszyć swój warsztat. Natomiast "Homo Mediaevials" to bardzo ciekawy i przydatny tekst, który pomoże graczom odgrywać postacie w czasach średniowiecznych, a i MG się przyda. "Gdzie mieszka Kroczący Między Światami, czyli o innych planach słów kilka", to jak sama nazwa mówi kilka słów o innych światach - naprawdę polecam! Tekst jest ciekawie napisany i rzeczywiście da się go wykorzystać.

Do Cybepunka 2020 mamy tylko jedną przygodę i to na nieszczęście trzecią cześć scenariusza "Tak Jak Ty". Znów ani nie jest on zbyt ciekawy, ani prosto i zrozumiale napisany, ani w ogóle ciekawy. Po prostu tekst odrzuca...

Natomiast fani Deadlands'ów mają powody do radości już od kilku numerów. Nie inaczej jest w tym i to, mimo, iż jest tylko jeden tekst. Jest to bardzo ciekawy scenariusz - "Tajemnice Yellowrock", po przeróbkach można go wykorzystać i w innych systemach, a naprawdę warto.

"Dwaj Bracia" to pokręcona, skomplikowana, ale i ciekawa przygoda do Dzikich Pól. Jednak jej mankamentem jest brak przejrzystości. Mogłaby być bardziej jasno napisana, no coż, ale nie jest...

Fani Earthdawna również nie mają na co narzekać. "Opowieść z Barsawii: Jeetriv Aw'arim" to bardzo ciekawy opis BN'a, przydatny nie tylko w świecie Earthdawna. Natomiast tekst "O tym, jak Thera pomaga w tworzeniu przygód" jest tekstem przydatnym już wyłącznie dla fanów ED (choć i inni mogą co nie co skubnąć).

Natomiast przygoda "Czy Golemy Marzą O Elektrycznych Księżach?" jest co najmniej za długa. Dziwi mnie również brak mapki, do której znajduje się pełno odwołań w tek?cie... Tekst jest ciekawy, lecz zbyt długi, a sama przygoda raczej niezbyt ciekawa. Nie znam realiów Gasnących Słońc, ale scenariusz wydał mi się wręcz śmieszny (po części za sprawą rysunków). Sam tytuł już wiele mówi...

"Spojrzenie Białych Oczu..." to scenariusz do Legendy Pięciu Kręgów. Wydaje mi się on ciekawy i bardzo wciągający, jednak nie mam okazji go sprawdzić (a szkoda, bo naprawdę chciałbym). Fani L5K uświadczą tylko ten jeden tekst, ale jest on naprawdę dobry!

"Poszukiwacze Zaginionej Nekropolii" to kolejny ciekawy scenariusz do Warhammera. Ma bardzo ciekawą fabułę i jest godny polecenia każdemu Mistrzowi Gry. Poza tym jest też rozwinięciem pomysłu z poprzedniego numeru "Archeolodzy I Łowcy Skarbów"...

Ostatnimi, lecz wcale nie najgorszymi tekstami są dwa artykuły do Zewu Cthulhu. Pierwszy z nich, to premierowy "North End", czyli kącik o mistrzowaniu w ZC. Nosi on tytuł "Czy Jesteście Bogami?", a opowiada o ukazywaniu Badaczom postaci Wielkich Przedwiecznych, jak i Bogów... Cykl ciekawie się zapowiada, zobaczymy co będzie dalej... Drugi tekst to średnia, ciekawa przygoda "Klątwa Hepitatona". Zapowiada się ciekawie, w klimatach egipskich, by w chwilę później totalnie zmienić konwencję. Druga część jest już całkowicie inna, co wcale nie znaczy iż beznadziejna. Ot - ciekawa, fajna przygódka...

I to wszystko co znajdziemy w czerwcowym numerze Magii I Miecza. Obydwa kroki, jakie postawiło czasopismo ostatnimi czasy idą w dobrym kierunku, zobaczmy co będzie dalej... Mam nadzieję, że nie gorzej. A ten numer jest naprawdę ciekawy, a z okazji zbliżającego się końca roku szkolnego gotów bym był wystawić mu całą piątkę. Nawet z plusem...

"Magia I Miecz" - numer: 09/2001 (90)
Cena:8,50zl (w tym 7% VAT)
Format: B5
Liczba stron: 128+okladka
Wydawnictwo: MAG



Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.