» Recenzje » New British Comics #1

New British Comics #1


wersja do druku

Bitwa o Polskę

Redakcja: Jarosław 'beacon' Kopeć

New British Comics #1
Za nami kolejne Warszawskie Spotkania Komiksowe, czyli idealna okazja, by "wespół w zespół" wydać nowy numer zina i utrwalić swoją twórczość na offsecie. Wśród marcowych publikacji tego typu na szczególną uwagę zasłużył sobie osiemdziesięciostronicowy zbiór New British Comics. Publikacja miała za zadanie udać się tropem wielu naszych rodaków i zerknąć na to, co dzieje się w wyspiarskim komiksowym podziemiu.


First things first

Za tę łączącą ponad morzami inicjatywę uznanie należy się przede wszystkim Karolowi Wiśniewskiemu, który sam siebie określa jako "The Guy to Blame". Za co, skoro się o to prosi, należy "winić" wydawcę? Za zgromadzenie pod jedną okładką prac kilkunastu twórców prezentujących niekiedy skrajnie odmienne style graficzne i typy wrażliwości. To raczej nie wystarczy, by mówić o przekrojowym charakterze NBC. Trudno bowiem ocenić, czy antologia zawiera prace wszystkich autorów, którzy świadczą o kształcie brytyjskiej sceny i tworzą reprezentację w najmocniejszym składzie. Otrzymujemy natomiast próbkę, która jest wystarczająco pojemna, by na jej podstawie wyrobić sobie zdanie o jakości zbioru.


Second thoughts

Polski komiksowy patriota musi się bardzo kontrolować, by nie ulec pokusie porównywania prac Anglików z twórczością naszych komiksiarzy. Dość zatem powiedzieć, że gdyby miało dojść do międzynarodowej bitwy komiksowej, wynik byłby sprawą otwartą. Podstawowa zasada działania zbiorów takich jak NBC, zbliżonych w swojej zawartości do tytułów typu Jeju czy B5, nie zmienia się bowiem bez względu na odległość od południka Greenwich. Obok propozycji przechodzących bez echa, znajdujemy kilka perełek, które w przyszłości będziemy mimowolnie wspominać, gdy zerkniemy na okładkę.

Z pewnością nie da o sobie zapomnieć Jackie Goes to Hell Dana White'a. Autor z bardzo dobrym skutkiem sięgnął do formy protokomiksu, by opowiedzieć na nowo historię Orfeusza… w spódniczce. Jackie charakterystycznym angielskim autobusem dociera do piekła, by odnaleźć swojego byłego chłopaka. Rysunki oddają jej spotkania z odrażającymi piekielnymi istotami, podpisy pod nimi opowiadają zaś o poszukiwanym. Historia zaskakuje przewrotnym, dowcipnym finałem, który rozładowuje pełną grozy infernalną atmosferę.

Estetyka horroru w NBC trzyma się mocno. Od strony graficznej najbardziej imponująco prezentuje się Damienne Hobbs Reflects Nelsona Evergreena. Ta pozbawiona słów historyjka jest prosta: dziewczyna na nudnawym przyjęciu spogląda w lustro i zaczyna stroić miny do swojego odbicia. "Druga" Damienne wykrzywia twarz ze zdwojoną siłą, a po chwili razem z nią wykrzywia się cała rzeczywistość. Zwykli goście zmieniają się w pokraczne istoty, zaś impreza nabiera rumieńców, dając Evergreenowi okazję do zademonstrowania swojego warsztatu. Efekt aż prosi się o kolor i powiększenie do formatu A4.

Jeśli Wielka Brytania kojarzy się wam z legendarnym angielskim humorem, czarnym lub abstrakcyjnym, nie znajdziecie go tutaj zbyt wiele. Honor wyspiarzy ratują w tym względzie wyłącznie dwie plansze komiksu Charlie Parker: Handyman autorstwa Paula O'Connella i Lawrence'a Elwicka. Sympatyczny główny bohater i delikatna zabawa formą komiksu to wystarczający powód, by żałować, że Pan Złota Rączka dostał w antologii tylko dwie strony.

Paul McCann otrzymał ich aż dziesięć i była to jedna z najbardziej ryzykownych decyzji wydawcy, która jednak doskonale się obroniła. IAMUS to opowieść o niezwykłym miejscu, do którego ściągają równie niezwykli artyści, by mogły w nim przemówić ich różnorodne talenty. Rysunki McCanna nie oszałamiają, a liternictwo jest nieco koślawe, lecz historia ma swoją siłę płynącą z poetyckiego tekstu. Gdyby przesunąć ją na koniec zbioru, zamykałaby go efektowną klamrą – komiks o spotkaniu artystów puentujący spotkanie artystów.


Last but not least

Europejski patriota nie musi powściągać swojej radości, gdy inicjatywa taka jak New British Comics dochodzi do skutku. Cieszy go więc zdecydowana, wypowiadania tonem terminatora deklaracja, zamieszczona na trzeciej stronie okładki: "We'll be back". Pozostaje odpowiedzieć: "We'll be waiting".


O komiksach na blogu Macieja 'repka' Reputakowskiego
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Galeria


6.5
Ocena recenzenta
6.5
Ocena użytkowników
Średnia z 3 głosów
-
Twoja ocena
Tytuł: New British Comics #1
Scenariusz: Dave Thomson, Malcy Duff, Peter Rogers, Dan White, Paul O'Connell, Daniel Locke, Caroline Parkinson, Lawrence Elwick, Rob Miller, Paul McCann, Leonie O'Moore, Nelson Evergreen, Vanessa Wells
Rysunki: Dave Thomson, Malcy Duff, Tom Walsh, Dan White, Paul O'Connell, Daniel Locke, Caroline Parkinson, Lawrence Elwick, Rob Miller, Paul McCann, Tony Hitchman, Nelson Evergreen, Vanessa Wells
Data wydania: marzec 2009
Liczba stron: 80
Format: B5
Oprawa: mięka, kolorowa (Tim Rees, Jarosław Zieliński)
Papier: offsetowy
Druk: czarno-biały
Cena: 15 zł



Czytaj również

Scenariusz w szponach miernoty
Kolektyw #5, Karton #1, New British Comics #2

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.